mersalg i butikk

5 gode tips i møte med kunden

Hvordan du som selger møter kunden din, vil få stor innvirkning på utfallet. Salg i butikk skjer som oftest nettopp ved møte mellom kunde og selger, og her er det store forskjeller på hvordan samtalen ender. En god selger gjør et sett av «riktige ting» når kunden besøker butikken din. Her er det mye å lære, og en del generelle regler som bør benyttes. Har du lyst å selge mer, og er usikker på hva du bør gjøre og hvordan du bør gå frem? Vi gir deg 5 gode tips  i møte med kunden.

 

kundekontroll_video

1 – Se kunden

Når ca. 8 av 10 kunder går ut av din butikk uten å kjøpe noe, vil mange kunder faktisk oppleve å ikke bli sett. Endre måten å tenke kunde på, gi av deg selv få kunde til å føle seg velkommen. Tenk deg at butikken var ditt hjem. De som kommer på «besøk» er ikke kunder men besøkende. Som hjemme vil du da gjerne møte de med smil, blikk og et hyggelig velkommen. Hilse på de besøkende med blikk, nikk, smil etc. Selv om du er opptatt , kan andre besøkende «bli sett» når de kommer inn. Dette kalles gjerne «hovmesterblikket». Tenk etter selv- om en butikkansatt er opptatt, men har hilst på deg. Er du ikke likevel villig til å vente? Dersom du føler deg oversett, vil du da vente?

 

2 – Første kontakt

7 av 10 butikkselgere hilser på feil måte. Det første du må ha er en god energi og en positiv innstilling til kunden. Still aldri et ja eller nei spørsmål. Still et åpent spørsmål som:

«Hva kan jeg hjelpe deg med i dag ?» istedenfor «Kan jeg hjelpe deg?»

«Vet du at i dag har vi tilbud på… «

 

Husk at kommer du i dialog med kunden øker sannsynlighetene for at kunden kjøper med 40 %. Det viktigste er dialog !

 

3 – Avdekke behov

Du har opprettet en dialog med kunden, og praten går lett. Hva nå? Vær strategisk og still åpne spørsmål for å avdekke behovene. Hvem, hva, hvor og hvorfor er ord som åpner for gode samtaler. Hva er han/hun på jakt etter ? Vær strategisk og husk å tolke kundens tilbakemeldinger – både verbalt og via kroppsspråk. Denne fasen er kritisk viktig for å få til et salg, ikke hopp over behovsavdekkingen. Mange selgere blir ivrige, og går for raskt over i neste fase – å vise frem butikkutvalget. Dette kan gjøre kunden uinteressert, for dine egne favoritter trenger overhodet ikke være det kunden din ønsker. Dersom du bruker nok tid på å avdekke behovene, vil du få kunnskap slik at du kan gi anbefalinger basert på hvilket problem du skal løse for kunden. Dette legger det beste utgangspunkt for neste fase. Gir du kunden alternativer som er basert på hans behov, er det vanskelig å takke nei.

Mer om salgsteknikker

 

4 –Opplys kunden

Nå er tiden inne for å vise din kunnskap om butikken og produktene du selger. Husk å knytte dette til kunden og hva du avdekket i forrige steg . Vis engasjement, variasjon og ekte interesse over hva du kan tilby. Selg en følelse av å benytte produktet, ikke selve produktet. Entusiasme og engasjement for dine produkter vil smitte over på kunden og du vil få en lettere oppgave i neste fase som er selve salgsavslutningen- eller closing som det kalles.

 

Slides01

5 –  Closing

Dette er ofte den mest kritiske fasen, og en fase som skiller gode selgere fra dårlige. Du skal close salget, og for å gjøre det, må du ha tro på egne ferdigheter og produktene du selger. Den største feilen mange begår her, er å ikke våge nok i denne fasen. Ta høyde for at kunden vil ha alt du viser den. Det er opp til kunden selv å ta en avgjørelse om hun/han ønsker å kjøpe. Trekk inn svarene kunden ga fra behovsavdekkingen. Du ønsket sånn og sånn…. er det ikke korrekt? ( delaksept) Disse passer perfekt for deg… Les mer om closingteknikker HER

 

 

Deretter avslutter du salget med et smil og et ønske om en fin dag videre. Kunden vil garantert huske på deg og fortelle om salgsopplevelsen til andre. Skill deg ut og by på deg selv- alle liker å føle seg unik, og får du kunden til å føle seg slik, oppnår du lojalitet som «premie». Ta med deg våre 5 gode tips i møte med kunden, og bruk det aktivt.

Slides03

Lykke til

 

Hilsen Arild Fluge

 

Les mer:

http://kjedemagasinet.no/nyhetsarkiv/norske-butikker-taper-millioner-i-omsetning